onsdag 14 september 2011

Nu börjar det!

Nu har jag landat. I London alltså. Dock inte packat upp en endaste liten attiralj men istället har jag suttit i frisörstolen hela förmiddagen för färgning och klippning (resultatet finner ni här nedanför) och sedan handlat mat och kollat mail. Känner att jag måste spola tillbaka tiden lite för att det blev ju ett ganska stort hopp mellan mitt senaste inlägg och det här. So... rewind:

Lämnade Umeå och (de bästa) Marklundarna förra fredagen för att åka iväg till Lotta i Skellefteå. Det var en av de bästa helgerna på länge då gänget samlades för att träffas en sista gång innan hösten skulle börja, då alla gör sin egen grej (och för att jag skulle åka cirka 250 mil, om jag har räknat rätt, bort till ett annat land). Tog inte så många bra bilder så lägger inte upp dem, men Emma hade kameran i högsta hugg så hennes bilder kan ni se här. :)

På söndagen åkte jag hem till Arvidsjaur en sväng för att packa ihop lite saker och umgås med mor så att hon inte skulle sakna mig alltför mycket. Och jag henne såklart. På onsdagen körde jag pappas nya bil ("likbilen" som jag kallar den, eftersom den är svart och ja, ser ut som en begravningsbil helt enkelt, förutom att där man stoppar in liket är för litet för att få plats med en kista. Men jag har inte prövat, så det kan ju gå) ner till Umeå för att hämta upp honom och sedan var det raka spåret ner till Helsingborg och brorsan. Inte riktigt raka spåret kanske, vi stannade nämligen i Knivsta över natten vilket var klokt då vi kunde starta restrerande färd pigga och krya morgonen därpå. Det var ju även en bonus att få träffa knivstaborna såklart, det blir ju inte så ofta annars. På torsdag eftermiddag anlände vi i Helsingborg hos bror som hade en riktigt fin och nyrenoverad lägenhet i ett område som hette Rosengården (inte att förknippa med Malmös förort Rosengård! Som tur är ligger de inte ens i närheten av varandra). Helsingborg var en fin stad men vi kunde inte riktigt klura ut var själva centrum var så vi antog att det inte fanns någon motsvarighet till "Drottninggatan" eller "Oxford street", men det var fint ändå. De hade ju dock ett väldigt stort köpcentrum i utkanten av stan som dög alldeles utmärkt till att slå ihjäl hela dagen med shopping. På kvällen åt vi en riktigt stor hängmörad biff som var otroligt god och MÖÖÖR. Lördagen bjöd på en båttur över till Danmark och Helsingör och sedan tåg vidare till köpenhamn där vi strosade runt på stadens gator. Mysig stad med mycket liv och rörelse. Svalkade av oss på Hard Rock Café (dock fick jag inget glas med mig hem denna gång, till min stora besvikelse) och åt god mat på Jensens Bøfhus. Väl hemma beställde vi en riktigt god pizza till middag (Oj, vad mycket mat det blev helt plötsligt). På söndag morgon åkte pappa iväg uppåt igen så jag och Fredde begav oss ut till köpcentrumet för att shoppa. Fredde shoppade loss men tyvärr hittade jag inget mer än en pytteliten burk med rouge på Kicks som jag dessutom "behövde" (livet är verkligen orättvist... eller?). På kvällen åkte vi in till "centrum som inte finns" för att fika, men söndagkväll verkade inte vara den bästa tiden på veckan om man vill ha sig ett fikabröd så det slutade med en hammis på "Donken". Efter en halvgod McFeast introducerade jag bror för min brittiska favoritserie Misfits som verkade gå hem hos honom för vi såg hela den första säsongen på två kvällar.









 (Tapeter)








På tisdag eftermiddag var det dags för mig att bege mig av till sydligare breddgrader (Jo, jag vet! Men jag sa inte VARMARE breddgrader). Det var ett riktigt sjå att få med alla väskor in och ut ur buss och tåg och upp och ner för trappor, men vem har sagt att livet ska vara enkelt? Dessutom gick jag på fel tåg (irriterande att de står två stycken på samma plattform, samtidigt) med mina två otympliga väskor och igenom en smal korridor tills jag tyckte att numren på sittplatserna var alldeles för höga för att det skulle stämma överrens. Så jag gick ut (som tur var hann jag innan tåget åkte iväg) och hittade tillslut till min vagn och min sittplats i ett annat tåg. Efter en timme var jag framme på Kastrup där jag fick vänta i cirka tre timmar innan jag fick stiga ombord på planet som skulle ta mig till Gatwick. Som tur var mötte Josh mig där så jag kunde glatt överlåta min största väska till honom tills vi var hemma i lägenheten. 

Idag har jag, som sagt, varit hos frisören och fixat håret. Det blev väl inte riktigt som jag tänkt mig men det växer ju och kanske blir det bättre om jag får styla det själv sen. Han som färgade mitt hår kände igen mig från då jag sist var där för nästan precis ett år sedan, alltså just innan jag skulle åka tillbaka till Sverige. Han är riktigt trevlig och jag fick 30% rabatt på färgningen som en "Välkommen tillbaka-present". Haha! Inte illa!



(Sorry about the essay! ;D)

     

1 kommentar: