lördag 1 juni 2013

"Det händer aldrig på vintern"

Angående upploppen i Husby och andra Stockholmsförorter så pratade Soran Ismail i Nyhetsmorgon om situationen och hade många kloka och genomtänkta poänger. En sak som han nämnde, och något som jag kan störa mig väldigt mycket på själv, är att poliser alltid ses som en grupp och inte som individer. Jag tror inte det finns en yrkesgrupp som generaliseras och grupperas så mycket som poliser. Om en läkare gör ett fel är det ingen som skyller på ALLA läkare, utan bara på den läkaren som gjort fel. När det kommer till poliser så blir de alltid generaliserade från en minoritet som gör ett dåligt jobb.

En annan sak som jag stör mig på är att i den här debatten är att man pratar om att "vissa (som bränner bilar och kastar sten) är bara kriminella". Vad betyder det egentligen? Ingen föds ju kriminell och det är inte ett personlighetsdrag som att man är introvert eller extrovert, så att beskriva dessa barn och ungdomar som kriminella blir helt fel. Man utgår då ifrån att deras handlingar inte har någon som helst yttre orsak bakom och att det är något i deras person, något statiskt, som styr dem. Jag tycker att man borde fråga vad som ligger bakom deras handlingar istället för att anta att det bara är "mindless" vandalism. Det finns alltid en eller flera orsaker bakom. Dessa orsaker kan vara uppfostran, vänskapskrets, grupptryck, områdets utseende/skick, ekonomiska och materiella olikheter, samhällets struktur, politik, ignorerande politiker, rasism, utanförskap, social jämförelse etc. Oftast är det en blandning av några av dessa. Vi måste komma ihåg att ingenting "bara händer", utan det finns alltid något som influerar. Ingen är kriminella utan orsak, det mesta är socialt konstruerat.  

I alla fall så kan ni se Soran här i klippet:

Soran%20Ismail%20om%20upploppen%20i%20Husby

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar