lördag 18 augusti 2012

The Newsroom

Började se på TV-serien "The Newsroom" för cirkus en vecka sedan och jag blev hooked av första scenen. Jag har redan sett alla avsnitt av första säsongen som har sänts så har hamnat i ett stadie då jag måste vänta EN HEL VECKA på att nästa avsnitt ska sändas i USA. Det jag gillar med serien är att den är så otroligt underhållande och lärorikt på samma gång. Visst, man får lära sig mycket om amerikansk politik men det kan väl inte skada? Det bästa är ju att de som har skrivit "The Newsroom" verkar vara undantaget från regeln då de har en väldigt mycket sundare syn på politik och kultur än vad majoriteten av amerikanerna har. Se bara på öppningsscenen här nedanför (den som fångade mitt intresse) så förstår ni vad jag menar. Jag har ofta stört mig på många amerikaners naivitet om att de är det enda landet som har frihet. För att vara helt ärlig har de inte särskilt mycket frihet att hurra för om man jämför med många andra länder i världen. Det enda som gör dig fri i Amerika är pengar, då har du öppna dörrar till både sjukvård och utbildning. Detta betyder att en stor del av USAs befolkning inte har frihet. Jag tror att USAs frihets-snack är ett försök att distrahera från faktumet att verkligheten inte längre ser ut som den brukade och att frasen "The land of the free" numera är utdaterad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar