torsdag 14 juni 2012

Fotbollskommentatorer

Helena Helsing Mork som bloggar på Resumé skriver om något som jag även ofta funderar på när jag ser på fotboll. Eller vilken sport som helst egentligen. Sporteftersnack är något av det tråkigaste jag vet, tillsammans med intervjuer av idrottsmän. Jag känner mig lite som en tankeläsare när jag lyssnar på deras förutsägbara (och tråkiga) svar på sportjournalistens frågor. Hur mycket roligare hade det inte varit om de ibland slängde in kommentarer angående deras spellista på Spotify eller vad de tycker om den senaste Avengers-filmen? Eller varför inte överraska totalt med en kommentar om Sigmund Freud eller den senaste Nobelpristagaren i litteratur? Det är kanske att förvänta sig en aning för mycket från någon som endast spenderat sin tid med att sparka boll och kanske är det inte så intressant för majoriteten som tittar/lyssnar som faktiskt gör det eftersom de är intresserade av, ja just det, själva sporten. Och det verkar väl en gnutta för mycket begärt av mig att be sportjournalisterna fråga mer intressanta frågor och sätta ännu mer press på idrottsmännen genom att be dem att läsa på om världspolitik och historia. Då är det ju enklare för mig att byta kanal. 


2 kommentarer:

  1. Åh gud det där har jag med tänkt på! Sport är det mest ointressanta jag vet. Fast vad lack man skulle bli om nån annan (musiker/skådis/filosof/smart människa) började prata fotboll.

    SvaraRadera
  2. Haha! Ja precis! Det har du rätt i. Därför är det enklare att byta kanal.

    SvaraRadera